Анонимен
Финансов експерт · Financer


Гражданите, получили облагаеми доходи през 2025, могат да намалят данъчната си основа с предвидените в закона данъчни облекчения.
Ако след ползването им се образуват суми за възстановяване, те ще бъдат изплатени в едномесечен срок след подаването на декларацията.
Данъчната кампания 2026 започна на 10 януари, а крайният срок е 30 април.
За да се възползвате от 5% отстъпка за ранно онлайн деклариране и плащане, трябва да подадете декларацията си и да платите до 31 март. Максималната отстъпка е 255,65 € (500 лв).
Важна промяна от 2026: България е в еврозоната. Доходите за 2025 се декларират в лева, но данъкът се плаща в евро чрез банкова карта онлайн или на ПОС терминал в офисите на НАП.
Гражданите, които желаят да се възползват от данъчни облекчения и да намалят общата си годишна данъчна основа за 2025, трябва да попълнят Приложение № 10 от формуляра по чл. 50 от ЗДДФЛ.
Лицата, извършващи дейност като търговци, еднолични търговци и земеделски стопани, избрали този начин на облагане, могат да подадат декларациите си от 1 март до 30 юни.
Прегледайте списъка с данъчни облекчения през 2026. Според личната ви ситуация и размер на платените данъци, възможно е да имате право на повече от един вид данъчни облекчения.
Необходимо общо условие, което трябва да изпълнявате, е да нямате стари задължения към НАП.
Можете да проверите данъчно-осигурителната си сметка в онлайн портала на агенцията по приходите като използвате персонален идентификационен код (ПИК).
Такъв код се издава във всеки един офис на НАП в страната.
Данъчното облекчение за деца (чл. 22в от ЗДДФЛ) е едно от най-широко използваните.
За доходите от 2025 то позволява да намалите данъчната си основа с:
| Брой деца | Сума за приспадане от данъчната основа | Ефект (спестен данък) |
|---|---|---|
1 | 6 000 лв (3 067,75 €) | 600 лв (306,78 €) |
2 | 12 000 лв (6 135,50 €) | 1 200 лв (613,55 €) |
3 или повече | 18 000 лв (9 203,25 €) | 1 800 лв (920,33 €) |
Както български, така и местни лица от държави-членки на Европейския съюз, могат да се възползват от данъчни облекчения за деца.
За целта трябва:
Данъчното облекчение за деца може да се ползва и от еднолични търговци.
Важно: ако през цялата 2025 година сте били по майчинство, вашите доходи са необлагаеми, тоест по тях не се е плащал данък и не можете да се възползвате от облекчението. В такива случаи облекчение може да се ползва от другия родител.
От 2026 работещите родители могат да ползват данъчното облекчение авансово, на месечна база, чрез работодателя. Месечната данъчна основа се намалява с 500 лв за едно дете, 1 000 лв за две деца и 1 500 лв за три и повече деца. За целта е необходимо еднократно да се подаде писмена декларация пред работодателя.
За да се възползвате от данъчно облекчение за деца, към годишната ви данъчна декларация и попълненото приложение 10, трябва да прибавите:
Данъчното облекчение се ползва до размера на сумата от годишните данъчни основи на лицето по ЗДДФЛ и при условие, че другият родител няма да ползва намалението за съответната данъчна година.
Когато размерът на данъчното облекчение е по-висок от сумата на годишните данъчни основи на лицето, разликата може да се ползва от другия родител чрез подаване на годишна данъчна декларация.
Данъчно облекчение за деца с увреждания се полага за отглеждане на дете с 50 и над 50 на сто степен на увреждане (чл. 22г от ЗДДФЛ).
За доходите от 2025 позволява намаляване на данъчната основа с 12 000 лв (6 135,50 €), което води до спестен данък от 1 200 лв (613,55 €).
От 2026 е налично и месечно облекчение в размер на 1 000 лв месечно чрез работодателя.
Условията за прилагане са детето към 31 декември на данъчната година:
За условията към родителя, прегледайте предишната точка.
За да се възползвате от данъчно облекчение за деца с увреждания, към годишната ви данъчна декларация, трябва да прибавите:
Гражданите, извършили ремонтни дейности или различни подобрения по жилището, могат да се възползват от данъчно облекчение за ремонт.
До 2 000 лв (1 022,58 €) от разходите за труд, свързан с ремонта и/или подобрението, ще могат да бъдат приспаднати от вашата данъчна основа за годината.
Така, ако използвате това облекчение в пълен размер, неговият ефект ще бъде в размер 200 лв (102,26 €), тъй като няма да дължите 10% данък върху приспаднатите 2 000 лв.
Повече за специфичните условия можете да видите на страницата на Национална агенция за приходите.
Облекчението може да се ползва само с подаване на годишна данъчна декларация, където ще се декларира наличието на всички обстоятелства и условия за ползване на облекчението.
Ако в нарушение е използван по-голям общ размер на данъчното облекчение, всяко от лицата, ползвали облекчението, дължи частта от данъка, съответстваща на размера на ползваното облекчение.
Облекчението не може да се ползва за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец.
Намерете най-добрия потребителски кредит за минути чрез нашето сравнение и осигурете необходимите средства за вашите цели.
Започнете да сравнявате потребителски кредити тукНай-често семействата, които купуват първия си дом, го финансират с ипотечен кредит.
Ако попадате в тази категория, можете да получите данъчно облекчение за млади семейства, което ви позволява да приспаднете направените през годината лихвени плащания по първите 100 000 лв (51 129,19 €) към вашия ипотечен кредит (чл. 22а от ЗДДФЛ).
Ако отговаряте на тези изисквания, законът ви позволява да приспаднете от данъчната си основа направените през годината плащания по лихвата на кредита.
Важно: при кредит 130 000 лв (66 468,23 €), ще можете да ползвате облекчение само за тази част от лихвените плащания, които са начислени върху първите 100 000 лв (51 129,19 €) от кредита.
За прилагане на това облекчение отново е необходимо подаването на годишна данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ.
Прилага се и документ, издаден от банката кредитор, удостоверяващ размера на направените през годината лихвени плащания по първите 100 000 лв (51 129,19 €) (чл. 22а от ЗДДФЛ).
Започнахте ли вече да спестявате за пенсия? Ако го правите или планирате да започнете, възползвайте се от данъчно облекчение за доброволно осигуряване.
Това данъчно облекчение е валидно за личните вноски внасяни, във който и да е Доброволен Пенсионен Фонд (ДПФ) в страната.
Ако използвате ДПФ, законът ви позволява да намалите годишната си данъчна основа (сумата на приходите ви, намалена с осигуровките и преди да се обложи с 10% данък върху дохода) с размера на личните си вноски към фонда за същата година. Максималният размер на вноските, които можете да приспаднете е 10% от размера на данъчната основа.
Ако вашата данъчна основа е 30 000 лв (15 338,76 €), можете да я намалите с до 3 000 лв (1 533,88 €), внесени по пенсионната ви партида. Така новата данъчна основа ще бъде 27 000 лв (13 804,88 €), а удържаният 10% данък ще е 2 700 лв (1 380,49 €), вместо 3 000 лв (1 533,88 €). Еднократният ефект: 300 лв (153,39 €) спестен данък.
Ако вече използвате доброволен пенсионен фонд или сте решили да го направите, можете да получите това облекчение по два начина:
Голяма част от премиите, които плащате за своята Застраховка Живот също са предмет на данъчно облекчение.
Без значение дали ползвате чисто рискова застраховка, за да защитите близките си при непредвидени обстоятелства, или застраховка със спестовен/инвестиционен характер, накарайте тези пари да заработят допълнително за вас.
Тази възможност работи аналогично на облекчението за пенсионни вноски. Приспада се от годишната си данъчна основа плащанията по Застраховка Живот, преди да бъде обложена с данък. Лимитът отново е 10% от размера на основата.
Начините да се възползвате от това облекчение също са два:
Ако не обичате да се разхождате навсякъде с пари в брой, това облекчение е тъкмо за вас. За да изпълните условията за ползването му, е нужно да сте получили 100% от приходите си за годината по банков път.
Ако сте похарчили 80% или повече от размера на този приход чрез безкасови плащания, можете да намалите дължимия за годината данък с 1%, но не повече от 500 лв (255,65 €).
За да се възползвате от тази възможност, подайте своята годишна данъчна декларация по чл.50 от ЗДДФЛ и попълнете Приложение №10.
Облекчението не може да се ползва за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец.
Данъчното облекчение за дарения ви позволява намаляване на данъчната основа с общо до 65% (чл. 22 от ЗДДФЛ).
Лимитът, до който може да бъде приложено това облекчение е 5, 15 или 50% от размера на данъчната ви основа, според типа на организациите, които сте подкрепили:
Ако подкрепяте организации в повече от една категория, общият размер на облекчението не може да надвишава 65% от размера на годишната ви данъчна основа.
Ако пък даренията ви са в натура, можете да приспаднете покупната цена на дарените предмети (ако са купувани до 3 месеца преди датата на дарението) или тяхната пазарна цена.
За да използвате тази възможност, трябва да попълните данъчна декларация по чл.50 от ЗДДФЛ и да приложите към нея документи, удостоверяващи статута на лицето, което получава дарението и че предметът на дарението е получен.
Ето и последните данъчни облекчения, от които можете да се възползвате.
Този вид данъчни облекчения са познати още като данъчни облекчения при ТЕЛК.
Прилагат се при хора с намалена трудоспособност от 50 на сто или повече и могат да намалят данъчната основа със 7 920 лв (4 049,43 €).
Може да се ползва включително за годината на настъпване на неработоспособността.
Данъчни облекчения за инвалиди за МПС: освободени от данък МПС са превозните средства с обем на двигателя до 2 000 куб. см и мощност до 117,64 kW, собственост на лица с намалена трудоспособност от 50 до 100 на сто.
Намаление данък сгради: важи, когато се отнася до основно жилище и е в размер на 75%.
Ако сте достигнали пенсионна възраст, но все още не ви достига достатъчно осигурителен стаж, за да се пенсионирате, можете да си закупите допълнителен такъв, като направите осигурителни вноски за своя сметка (чл. 9а от Кодекса за социално осигуряване).
Гражданите, които през данъчната година са закупили осигурителен стаж при пенсиониране, могат да намалят данъчната си основа с размера на направените вноски (чл. 20 от ЗДДФЛ).
Гражданите, които желаят да се възползват от данъчни облекчения, трябва да попълнят Приложение № 10 от формуляра по чл. 50 от ЗДДФЛ. Формулярът е достъпен в онлайн портала на НАП.
Ако имате работодател, можете да ползвате месечно облекчение авансово чрез писмена декларация до работодателя.
Данъчно облекчение може да се ползва и с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок до 30 април 2026. След проверка, НАП ще възстанови сумите в срок от 1 месец след подаването на декларацията.
Данъчна декларация подават местни физически лица, които през изминалата данъчна година:
За по-голяма яснота за вашата конкретна ситуация, съветваме ви да консултирате с професионален счетоводител.
Можете да намалите данъците си, като се възползвате от предвидените в закона данъчни облекчения: за деца, за деца с увреждания, за ремонт, за млади семейства с ипотека, за доброволно осигуряване, за застраховка живот, за безкасови плащания и за дарения. За целта попълнете Приложение №10 към годишната данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ.
От 2026 данъкът върху доходите на физическите лица се плаща в евро. Доходите за 2025 се декларират в лева, но дължимата сума се плаща безкасово в евро чрез банкова карта (онлайн или на ПОС терминал в офисите на НАП). Превалутирането е по фиксиран курс 1 EUR = 1,95583 лв.
Още по-подробна информация за тези, както и няколко по-специфични данъчни облекчения, можете да откриете на официалния сайт на Национална агенция за приходите.
Тук сме се постарали да обхванем най-широко приложимите от тях като ви ги представим в по-достъпна форма.
Ако искате да получавате още повече добавена стойност към усилията, които ежедневно полагате, дайте си предимството на добре информирания избор и вижте и останалите предложения на Financer за ефективно управление на Личните ви финанси.
Имате ли въпрос по тази тема? Попитайте общността.
Имейлът е потвърден. Коментарът се появява след преглед.
Връзката е изтекла. Публикувайте коментара отново.
Анонимен
Финансов експерт · Financer
Сравнете топ кредитори
от 18% ГПР
8 опции
14 мин. четенеЛични финанси
24 мин. четенеЛични финанси
8 мин. четенеЛични финанси
21 мин. четенеЛични финанси
8 мин. четенеЛични финанси
Присъединете се към *Financer Stacks* - Вашето седмично ръководство за овладяване на основите на парите, натрупване на допълнителни доходи и създаване на живот, в който парите работят за вас.